‘Bankacılıkta sektör içi ve dışı işbirlikleri zorunluluk haline gelecek’
Garanti BBVA Ferdî Dijital Tahliller Yöneticisi Burçin Bıkmaz, açık bankacılık ile sonların kalkacağını, yalnızca bankaların değil, fintechlerin ve farklı kuruluşların da finansal hizmetler vermeye başlayacağını söyledi. Bloomberg HT televizyonunda Sefer Yüksel’in hazırlayıp sunduğu Finansal Teknoloji programına konuk olan Bıkmaz, “Gelecekte sektörler arası sınırlar giderek daha da kaybolacak. Bankalar olarak bu değişen rekabet ortamına ayak uydurmak durumundayız” dedi. Bankaların rakibinin artık yalnızca başka bankalar olmadığını, açık bankacılık ve platform bankacılığının sunduğu fırsatlar ile bu ekosisteme dahil olan finans dışı aktörlerin de bankaların rakibi olacağını vurgulayan Bıkmaz, “Rekabetin tanımı değişse de aslında yeni dönemde rekabetten çok iş birliğini konuşacağız. Yenilikçi fikirlerin ortaya çıkabilmesi için sektör içi ve dışı işbirliklerinin yapılması neredeyse bir zorunluluk haline gelecek” değerlendirmesinde bulundu.
‘Müşteri veri güvenliği konusunda hassasiyet gösteren kurumlar avantajlı’
Hem açık bankacılık, hem servis bankacılığı ve hatta dijital banka mevzuatının büsbütün kapsayıcılığı artırmayı amaçladığını vurgulayan Bıkmaz şöyle devam etti: “Müşteriye ulaşabildiğimiz her yer bir temas noktası, etkileşim alanı haline gelecek. Maksat; müşteri neredeyse, nereden hizmet almak istiyorsa, tecrübesini kesmeden hizmeti orada almasını sağlamak. Daha fazla kişinin bankacılıkla tanışması ve bu hizmetleri hayatın doğal akışı içinde alması. Bir sitede alışveriş yaparken, siteyi terk etmeden banka kredisini de alıp alışverişi tamamlaması, hatta değilse banka müşterisi olması. Bugün de farklı iştiraklerle bir kısmını sunduğumuz hizmetlerin apayrı boyuta taşınması. Öte yandan rekabete ait bir öbür kıymetli nokta; “Verinin demokratikleşmesi” dediğimiz dünyada kullanıcılar artık kendilerine yakın hissettikleri platformları kullanma konusunda daha özgürler. Burada tecrübesi en yeterli, en kolay, en anlaşılır sunan ve tıpkı vakitte da müşteri bilgi güvenliği konusunda hassasiyet gösteren kurumların avantajlı olduğunu söyleyebiliriz.”
‘En önemli konu müşterinin güvenini zedelememek’
Açık bankacılıkta üzerinde durulması gereken en değerli mevzunun müşterinin inancını zedelememek olduğunun altını çizen Bıkmaz, “Müşteriye ait bilgilerin kurumlar ortası paylaşılmasıyla, bu bilgilerin güvenliği bahisleri daha değerli hale geliyor. Üçüncü parti kurumlarla dataların en inançlı biçimde paylaşılmasını sağlayacak yapıların geliştirilmesi de değerli. Burada bizdeki mevzuat ve bilhassa TCMB ve BKM nezdinde orkestrasyonunun değerli olduğunu düşünüyorum. Bugün vadesiz mevduatla başlayan sürece daha çok eser eklendikçe de açık bankacılığın yararlarının katlanarak arttığını göreceğiz. Rekabet, yenilikçilik, müşterilere daha yeterli bir hizmet vermek için bir fırsat” diye konuştu.
‘Açık bankacılığın ilk adımlarını bu yılın sonuna doğru görmeye başlayacağız’
“Açık bankacılığın ilk adımlarını bu yılın sonuna doğru görmeye başlayacağız” diyen Bıkmaz şöyle devam etti: “Hesap birleştirme ve ödeme başlatma uygulamalarıyla açık bankacılığın birinci örneklerini görmeye başlayacağız. Bugün bankacılık müşterilerinin birçok birden fazla banka ile çalışıyorlar. Farklı bankalardaki hesap hareketlerini görüntülemek ya da para transferi yapmak için tek tek bütün banka uygulamalarına girmek gerekiyor. Açık bankacılık ile tercih ettiğiniz platform ya da uygulama üzerinden farklı bankalardaki hesaplarınızı da görüntüleme ve hatta bu hesaplarınızdan ödeme başlatmanızı sağlayacak. Bu müşterinin mali durumunu daha bütünsel görebilme ve yönetebilmesini sağlayacak. Müşteriler tercih ettikleri platformdan ilerleyecekleri için, daha güzel bir tecrübe demek, vakitten tasarruf demek. Yalnızca bireyler değil işletmeler açısından vakit ve işgücü maliyetleri manasında da çok bedelli bir gelişme. Farklı bankalardaki hesap hareketlerinin anlık olarak rahat bir halde takip edilebilmesi, raporlanabilmesi, tahlil edilebilmesi mümkün olacak.”